MOMENTAN, sunt publicate normele consultative, nu cele finale
Beneficiari - categorie / Pilon 1
Grupul-țintă eligibil al Pilonului 1 este format din tineri sub 30 de ani, respectiv persoane cu vârsta între 18 ani și până în 30 de ani neîmpliniți la momentul publicării în Monitorul Oficial a prezentei proceduri de implementare aferentă programului „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, indiferent de statutul pe piața muncii, inclusiv persoană reîntoarsă în țară;
Din bugetul alocat Pilonului 1 se vor finanța aproximativ 5.250 de întreprinderi ce vor fi înființate de către absolvenții cu diplomă de certificare a modulului de cursuri de formare antreprenorială.
Beneficiari - categorie / Pilon 2
Grupul-țintă eligibil al Pilonului 2 este format din:
Persoane cu vârsta între 30 de ani și până în 35 de ani neîmplinițila momentul publicării în Monitorul Oficial al prezentei proceduri de implementare aferente Programului „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, indiferent de statutul pe piața muncii, inclusiv persoane reîntoarse în țară;
Persoane în căutarea unui loc de muncă, înregistrate la Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, pentru a fi sprijinită în ocuparea unui loc de muncă;
Șomer;
Șomer de lungă durată (minim 12 luni);
Persoane inactive – persoanele care nu fac parte din forța de muncă, respectiv care nu sunt nici ocupate, nici șomere, inclusiv persoană reîntoarsă în țară;
Persoane din grupurile dezavantajate pe piața muncii – persoane cu nivel scăzut de instruire, ultimul nivel de școlarizare absolvit fiind învăţământ gimnazial, persoane cu dizabilități, persoane din comunitățile supuse riscului de excluziune socială, persoane din zonele rurale, persoane eliberate din detenție, tineri postinstituționalizaț;
Persoane reîntoarse în țară – cetățean român, care face dovada domiciliului sau rezidenței în străinătate 12 luni consecutive anterioare înscrierii.
Din bugetul alocat Pilonului 2 se vor finanța aproximativ 2.500 de întreprinderi ce vor fi înființate de către absolvenții cu diplomă de certificare a modulului de cursuri de formare antreprenorială.
Înscrierea în două etape
Etapa nr. 1 – înscrierea la cursuri de antreprenoriat susținute de un formator avizat de către Ministerul Muncii. Durata cursurilor va fi de 40 de ore, iar obținerea diplomei/certificatului de absolvire va fi una dintre condițiile de eligibilitate pentru a participa la program. Această etapă va începe cel târziu în luna iunie.
Etapa nr. 2 – va consta în depunerea efectivă a planurilor de afaceri și a documentației aferente (cererea de finanțare, anexe, declarații, etc.). Termenul preconizat pentru depunerea documentelor îl reprezintă începutul lunii septembrie.
Persoana al cărei formular de înscriere a fost selectat în vederea finanțării va trebui să aibă calitatea de reprezentant legal, acționar unic/acționar majoritar și administrator al afacerii nou înființate și sprijinite prin proiect, reprezintă societatea, are rol executiv în întreprindere, fiind efectiv cel care asigură gestiunea afacerii, este responsabil de patrimoniul întreprinderii înființate, are responsabilitatea de a garanta întru totul desfășurarea legală a activității economice și realizarea obiectelor de activitate.
Valoarea finanţării
Maximum: 250.000 lei/beneficiar.
Valoarea TVA este cheltuială neeligibilă, indiferent de statutul societatății (plătitor/neplătitor de TVA).
Cofinanțare
Pentru atingerea unui punctaj competitiv, cofinanţarea recomandată este de 20%din valoarea eligibilă, fără TVA, a proiectului.
Dovada cofinanţării va trebui făcută în maxim 20 de zile calendaristice de la data primirii notificării de aprobare a proiectului, condiție obligatorie pentru semnarea acordului de finanțare.
Obligaţii asumate
În cazul accesării sprijinului financiar nerambursabil de 250.000 lei, beneficiarul are obligaţia creării a 2 locuri de muncă, cu normă întreagă, pentru o perioadă de minimum 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare.
Perioada de implementare se consideră finalizată la momentul plății ajutorului financiar nerambursabil.
În cazul în care în perioada de sustenabilitate asumată, locul/locurile de muncă create în cadrul întreprinderilor se vacantează, beneficiarul va avea un termen de maxim 45 de zile să ocupe locul/locurile de muncă vacante.
Un contract de muncă nu poate fi suspendat mai mult de 2 ori, în afara situațiilor excepționale reglementate prin legislație specială să emisă de către autoritățile competente.
Cheltuieli eligibile
Printre principalele cheltuielile eligibile se vor regăsi următoarele:
Echipamentele tehnologice/de lucru, din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1 și 2.2. și 2.3 (mijloace de transport) din H.G. nr. 2139/2004;
Echipamente pentru locurile de joacă, săli de sport, fitness, drone, x-body;
Echipamente/sisteme specifice în scopul obţinerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activităţilor pentru care a solicitat finanţare (ex. stații de încărcare electrice, pompe de căldură, mini-eoliene, compresoare aer, panouri și/sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, stații sortare – reciclare deșeuri);
Achiziționarea de mobilier, aparatură birotică și sisteme de protecție a valorilor umane și materiale, conform grupei nr. 3 din HG 2139/2004;
Salariile, utilitățile, serviciile de contabilitate și cheltuielile aferente chiriilor pentru spații de producție, în valoare de maximum 60.000 lei din totalul cheltuielilor eligibile;
Site de prezentare a activității, magazin on-line, cheltuieli înregistrare domeniu, cheltuieli de promovare a site-ului / magazinului on-line, soft/softuri necesar/necesare desfășurării activității;
Consultanță pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării în cadrul prezentului Program și pentru implementarea proiectului, în valoare eligibilă de maximum 10.000 lei;
Cheltuielile pentru înființarea întreprinderii în valoare eligibilă maximă de 1.000 lei. Această activitate poate fi efectuată înainte de semnarea contractului de finanțare;
Cheltuieli financiare aferente creditelor/ garanțiilor obținute pentru creditele contractate de beneficiari în vederea realizării proiectelor acceptate în cadrul Programului, pentru solicitanții care utilizează credit pentru implementarea proiectului;
Două plăcuțe informative obligatorii, în valoare de minim 10 lei, dar nu mai mult de 500 de lei din valoarea cheltuielilor eligibile.
Activele corporale/bunurile achiziționate în cadrul programului vor fi considerate cheltuieli eligibile dacă fac parte din categoria mijloacelor fixe (au o valoare unitară de minim 2.500 lei). Acestea trebuie să fie achiziționate ca fiind noi, la prima lor utilizare.
Monitorizare
Beneficiarii sprijinului nerambursabil vor trebui să menţină activitatea firmei pentru o perioadă de minim 3 ani, calculată de la data încasării ajutorului financiar nerambursabil, neavând dreptul de a înstrăina mai mult de 49% din acțiunile/părțile sociale, pe perioada implementării sau sustenabilității proiectului.
Totoadată, aceştia vor trebui să menţină locurile de muncă create pentru o perioadă de cel puţin 24 de luni de la data încasării ajutorului financiar nerambursabil şi să asigure activele corporale pe o perioadă de 4 ani (anul de implementare + 3 ani de monitorizare).
Beneficiarii nu au dreptul de a vinde, închiria (cu excepția activităților de închiriere) sau înstrăina, sub orice formă prevăzută de legislația în vigoare, bunurile mobile și/sau imobile achiziționate prin program, sau să instituie asupra lor o forma de garanție reală.
Solicită mai multe detalii
Dacă dorești să aplici și să obți finanțare în cadrul acestui program, consultanții Win KAPITAL te vor putea ajuta să-ți materializezi aceaste acțiuni.
Cu siguranță NU orice afacere va putea fi materializată, lucru care va fi filtrat în funcție de corelarea dintre domeniul de activitate și criteriile de selecție ale viitoarei grile de punctaj, contând totodată și aportul propriu pe care fiecare beneficiar este dispus să și-l asume.
Sfaturile noastre sunt unele ferme și ancorate în realitate, având la bază o strategie conturată prin prisma criteriile de punctare și a condițiilor de participare. Ne recomandă experiența în cadrul tuturor editiilor programului Start Up Nation (2017, 2018-2019, respectiv 2022), în care media ratei de succes a fost de peste 94%. Totodată, Win KAPITAL este una dintre puținele agenții de consultanță din țară care oferă contractual GARANȚIE pentru conformitatea documentației întocmite și transmise în vederea obținerii finanțării.