PNDR - Submăsura 6.2

Fonduri pentru activităţi non-agricole în mediul rural

50.000 euro pentru servicii medicale sau alte activităţi

70.000 euro pentru activităţile de producţie

Solicitanţi eligibili

Micro-întreprinderi şi întreprinderi mici noi, înfiinţate în anul depunerii aplicaţiei de finanţare sau cu o vechime de maximum 3 ani fiscali consecutivi, care nu au desfăşurat activităţi până în momentul depunerii acesteia (start-ups);
Micro-întreprinderi şi întreprinderi mici existente din spaţiul rural, care îşi propun activităţi neagricole pe care nu le-au mai efectuat până la data aplicării pentru sprijin;
Fermieri sau membrii unei gospodării agricole care îşi diversifică activitatea prin înfiinţarea unei activităţi neagricole pentru prima dată în spaţiul rural (autorizaţi cu statut minim de PFA).

Forme de organizare eligibile: PFA, II, IF, SRL, SA, SNC, SCS, SCA.

Condiţii eligibilitate

Să NU fi desfăşurat activitatea pe care doreşte să obţină finanţare, în cadrul vreunei societăţi comerciale (activă sau radiată). Pentru a fi eligibili solicitanții care la data depunerii Cererii de Finanțare aveau autorizat/autorizate codul/codurile CAEN propus/propuse prin proiect, au obligația de a depune o Declarație întocmită și asumată prin semnătură de către un expert contabil, din care să reiasă faptul că întreprinderea nu a desfășurat niciodată activitatea/activitatile pentru care solicită finanțare.
Să NU solicite finanţare pentru activităţi complementare unei activităţi deja desfăşurate. Prin activitate complementară se înțelege activitatea care se desfăşoară în scopul completării/dezvoltării/optimizării activităţilor solicitantului (pentru care are codurile CAEN autorizate), desfăşurate de acesta anterior depunerii proiectului;
Sediul social și punctul/punctele de lucru trebuie să fie situate în spațiul rural, iar activitatea va fi desfășurată în spațiul rural.

Valoarea finanţare. Plata sprijinului nerambursabil.

În cazul submăsurii 6.2, principiul finanţării nerambursabile este acela al acordării unei prime de instalare pentru înființarea unei activități noi în spațiul rural.

Valoarea sprijinului este de 50.000 de euro/ proiect, cu excepția activităţilor de producţie pentru care valoarea sprijinului este de 70.000 de euro/ proiect.

Sprijinul pentru înfiinţarea de activităţi neagricole în zone rurale se va acorda, sub formă de primă, în două tranşe de plată autorizate de AFIR, astfel:

prima tranşă -70% din cuantumul sprijinului după semnarea Contractului de Finanțare;
a doua tranşă – 30% din cuantumul sprijinului după îndeplinirea tuturor obiectivelor din Planului de afaceri, fără a depăși cinci ani de la încheierea Contractului de Finanțare.

Obiectiv obligatoriu

Obiectivul obligatoriu de îndeplinit constă în dovada desfășurării activităților comerciale în cadrul proiectului: documente aferente producţiei/serviciilor comercializate sau a activităţilor prestate. Pentru acest obiectiv solicitantul stabilește un procent de comercializare a productiei/serviciilor de minimum 30% din valoarea primei tranșe de plată. Acesta trebuie realizat până cel târziu la depunerea celei de-a doua cereri de plată.

Prima cerere de plată se va depune în maximum 30 de zile de la data semnării Contractului de Finanţare şi reprezintă 70% din valoarea sprijinului acordat. Plata se va efectua în maxim 90 de zile de la data declarării conformităţii cererii de plată de către AFIR.
La depunerea celei de a doua cereri de plată, beneficiarul se obligă să facă dovada creşterii performanţelor economice ale întreprinderii, prin comercializarea produselor proprii/ prestarea serviciilor în procent de minimum 30% din valoarea primei tranşe de plată, valoare calculată excluzând TVA-ul, dacă beneficiarul este plătitor de TVA.
 

Implementare şi monitorizare

Durata de execuţie a Contractului de Finanţare este de maximum 36 de luni și cuprinde:
* durata de realizare a obiectivelor şi implementarea corectă a Planului de afaceri, de maximum 33 de luni de la semnarea contractului şi reprezintă termenul limită până la care beneficiarul poate depune cererea pentru a doua tranşă de plată;
* un termen de maximum 90 de zile calendaristice pentru efectuarea celei de-a doua tranşe de plată.

Durata de valabilitate a Contractului de Finanțare cuprinde:
* durata de execuţie a Contractului de Finanţare;
* o perioadă de 3 ani de monitorizare de la data ultimei plăţi efectuate de către Autoritatea Contractantă.

Cheltuieli eligibile

echipamente şi utilaje;
echipamente IT;
software (CRM, ERP, website prezentare, platformă comerţ online);
panouri fotovoltaice, sistem supraveghere, alarmă, climatizare;
elementele de mobilier;
obiectele de inventar;
salarii angajaţi;
materii prime;
teren construit/neconstruit (în limita a max. 10% din valoarea sprijinului acordat).

Cheltuielile operaționale propuse (salarii, materii prime, materiale consumabile, alte cheltuieli cu capitalul de lucru), trebuie să deservească exclusiv activitatile propuse în planul de afacere și să contribuie la îndeplinirea și realizarea acestuia.

Pentru desfășurarea activităților propuse prin proiect solicitantul trebuie să asigure infrastructura necesară (echipamente, utilaje, dotări, teren construit/neconstruit etc) și, în secundar, poate să asigure capitalul de lucru (achiziție materii prime, materiale etc). Se va asigura continuitatea activităților finanțate prin proiect după acordarea celei de a doua tranșe de plată.

Resurse utile
Dorești mai multe informații?

Completează formularul de mai jos!

    Vezi și alte programe de finanțare